Liberty Global Ziggo
6 augustus 2016 door in Ziggo.

Ziggo ziet zijn omzet dalen met 2,8% en ook het totaal aantal klanten neemt af tot 4,033 miljoen abonnees. Ziggo Mobiel weet wel meer klanten aan te trekken en heeft nu 10.200 klanten. Moeder bedrijf Liberty Global laat weten dat het aantal klanten is gegroeid. Het bedrijf heeft 277.000 abonnementen meer afgesloten een 100% jaar op jaar stijging en 80% meer dan in Q1 2016.

Liberty Global cijfers H1 2016

Liberty Globel heeft zijn abonnees wereldwijd zien groeien naar circa 53,9 miljoen. In 2016 weten twee keer zoveel mensen de diensten van het bedrijf te vinden in vergelijking tot 2015. In het tweede kwartaal groeide de omzet van het telecombedrijf naar 5,074 miljard dollar (4,577 miljard euro), een stijging van 11% in vergelijking tot 2015 . In het eerste half jaar is daarmee de omzet op 8,755 miljard dollar ( 7,897 miljard euro) geëindigd. De forse stijging aan omzet in Q2 was ook te danken aan de overname van Base. In het tweede kwartaal groeide de operationele kasstroom met 5,5% en over het eerste half jaar met 2% j.o.j. naar 4,068 miljard dollar ( 3,670 miljard euro ).

In het eerste half jaar heeft Liberty Global voor bijna al zijn Europese activiteiten groei gerealiseerd. Engeland liet een 3% groei zien, in Duitsland groeide de omzet 7%, in België 3,5% en in Oostenrijk en Zwitserland steeg de omzet 2%. Helaas moet het Nederlandse Ziggo de lijst negatief afsluiten met een omzet daling van circa 3%.

Verwachtingen Liberty Global

Liberty Global verwacht dat zij de operationele kasstroom in Europa kan verhogen met 3 á 4%. Het bedrijf verwacht aan het einde van 2016 een vrije kasstroom van 1,8 miljard dollar te hebben. Iets lager dan het doel in eerste instantie was, 2 miljard dollar.

Ziggo’s resultaten in Q2 2016

Ziggo heeft minder omzet gedraaid in vergelijking tot vorig jaar. De omzet daalde over het tweede kwartaal met 2,8 procent tot 601 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat nam nog meer af, het daalde 4% naar 322 miljoen. Ziggo’s operationeel resultaat eindigde op 31,5 miljoen euro. Een daling van 2,8% ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijf investeerde 6,7% meer, 127 miljoen euro. De vrije kasstroom is daarmee 196 miljoen. Een daling van 10% ten opzichte van 2015.

Het totaal aantal klanten daalde in het tweede kwartaal van 2016 veel minder dan vorig jaar, 13.200 ten opzichte van 56.600 vorig jaar. Ziggo Mobiel heeft zelfs meer klanten aangetrokken en heeft nu 207.200 abonnees. In totaal heeft de toekomstige partner van Vodafone nu 4,033 miljoen klanten. Ziggo verkocht per klant meer diensten, 2,40 ten opzichte van 2,34 in 2015. Ook de omzet per klant steeg, nu verdient Ziggo € 44,96 per klant terwijl dat vorig jaar nog € 44,52 was.

Ziggo CEO over Q2 2016

Baptiest Coopmans, CEO van Ziggo, is positief gestemd en denkt vooral aan de samenwerking met Vodafone: “We hebben een belangrijke stap gezet in de vorming van een nieuw landelijk communicatiebedrijf middels de door de Europese Commissie voorwaardelijk goedgekeurde fusie tussen Ziggo en Vodafone Nederland. De nieuwe krachtige combinatie van de beste vaste en mobiele netwerken in Nederland zal te zijner tijd enorme voordelen opleveren voor Nederlandse consumenten en bedrijven. Samen zullen we een sterkere aanbieder in Nederland zijn, waarvan de klanten van beide bedrijven en de markt als geheel profiteren. Het concreet samengaan van deze twee bedrijven zal nog even duren en daarom blijven we ondertussen verder bouwen op onze waarde strategie. In het tweede kwartaal hebben we dan ook meer functionaliteit, meer internet snelheid en meer tv aanbod aan onze bundels toegevoegd en zijn we blijven investeren in onze klantenservice.

Geef een reactie