16 februari 2016 door in Vodafone en Ziggo.

Liberty Global Europe Holding B.V., de eigenaar van Ziggo, en Vodafone International Holdings B.V. hebben een akkoord bereikt om de operationele activiteiten in Nederland samen te voegen in een 50:50 joint venture. Het nieuwe bedrijf zal blijven opereren onder de merken Vodafone en Ziggo. Met de fusie willen de bedrijven kennis en ervaring delen en kosten besparen. Vandaag maakte Liberty Global en Vodafone de fusie bekend.

Het bedrijf na de fusie

Uit de fusie ontstaat een landelijk provider met meer dan 15 miljoen abonnementen en in omzet de tweede provider na KPN. Ziggo is bekend van TV- en breedbandabonnementen en Vodafone vooral van mobiele telefonie. De combinatie van Ziggo’s Horizon TV, 200 Mbps landelijke breedband internet en uitgebreide Wi-Fi-netwerk samen met de 4G mobiele proposities van Vodafone zal gaan concurreren met KPN, T-Mobile en Tele2.

Financieel Profiel van de Joint Venture

Op basis van de ondernemingswaarde van de bedrijven betaalt Vodafone 1 miljard euro aan Liberty Global. Waarna beide bedrijven de helft van de nieuwe onderneming bezitten. Vodafone en Liberty Global gaan er voor zorgen dat het nieuwe bedrijf profiteert van de schaalvoordelen en de complementaire expertise van beide partners. De partijen hebben al instemming bereikt over het pakket aan diensten dat de bedrijven gaan verlenen aan de joint venture na voltooiing. De diensten omvatten voornamelijk IT en technologie gerelateerde diensten, inkoop, brand management en andere ondersteunende diensten.

De daadwerkelijke transactie verwacht men aan het einde van 2016. Het samen gaan van de bedrijven wordt nog onderzocht door toezichthouders en ondernemingsraden.

Belangrijkste hoogtepunten

Een 50-50 joint venture creëert een nationale provider met complementaire sterktes in TV, breedband, mobiele en B2B-diensten.
De combinatie zal leiden tot een sterkere vaste en mobiele concurrent op de Nederlandse markt. Dit levert grote voordelen voor consumenten door middel van investeringen in digitale infrastructuur en klantbeleving.
Dankzij deze synergie verwacht men kosten besparingen oplopend tot € 280 miljoen per jaar.

Geef een reactie