VodafoneZiggo
8 mei 2017 door in Vodafone en Ziggo.

VodafoneZiggo presenteert vandaag de voorlopige resultaten over het eerste kwartaal van 2017. Het daadwerkelijke resultaat wordt eind mei gerapporteerd. De nieuwe onderneming heeft een lager omzet, minder klanten en rapporteert ook een negatief bedrijfsresultaat. Aan de andere kant gaat het in de Zakelijke markt voor de wind en de integratie van de twee ondernemingen gaat voorspoedig.

Prestaties eerste kwartaal 2017

Voor het eerst presenteert VodafoneZiggo de resultaten. Het zijn echter voorlopige resultaten, want eind mei volgen de daadwerkelijke cijfers. De fonkelnieuwe onderneming behaalde in het eerste kwartaal van 2017 minder omzet, dan de omzet uit het eerste kwartaal van 2016. Het bedrijf zag de omzet met 2 procent dalen naar 1,018 miljard euro. Het voorlopige bedrijfsresultaat daalde met 6 procent naar 431 miljoen. VodafoneZiggo verwacht voor 2017 een resultaat te presenteren van circa 1,7 miljard euro. In dat geval zal de joint-venture dit jaar 500 miljoen euro naar de aandeelhouders Liberty Global en Vodafone overmaken.

Zakelijk ging het beter met VodafoneZiggo. De opbrengst uit de zakelijke markt steeg één procent. De totale omzet van de mobiele divisie daalde echter met 7 procent. Daar heeft de joint-venture last van fikse concurrentie. De prijsconcurrentie is fors onder andere door T-Mobile met het Go Unlimited abonnement. Jeroen Hoencamp, de topman bij VodafoneZiggo, is van mening dat de omzet van zijn onderneming onder druk blijft staat in de volgende kwartalen door hevige concurrentie en regeldruk in de markt. De regeldruk ontstaat onder ander uit Roam Like at Home en verscherpte regels in verband met de telefoonabonnementen.

Minder klanten voor VodafoneZiggo

Het aantal mobiele klanten dat het bedrijf afgelopen kwartaal heeft verlaten is opvallend hoog. Aan het einde van het eerste kwartaal in 2017 zijn er in totaal 5,07 miljoen mobiele klanten. In 2016 waren dat er 5,23 miljoen. Terwijl de joint-venture 7.600 nieuwe postpaid klanten aan zich wist te binden verlieten 59.800 prepaid klanten de onderneming. In vergelijking tot het vierde kwartaal van 2016 nam het aantal mobiele klanten zelfs af met 52.200.

Het effect van de flinke daling in klantaantallen op de omzet zal echter minder groot zijn, dan de getallen doen vermoeden. Want de ARPU voor postpaid is veel hoger, 27,45 euro, dan de verdienste bij prepaid klanten, 3,18 euro.

Lichte daling van klanten voor de vaste tak

De krimp in de hoeveelheid vaste klanten begint af te nemen. De onderneming heeft met 6,685 miljoen vaste klanten net iets minder abonnees dan vorig jaar (6,688 miljoen). Bij elkaar heeft VodafoneZiggo meer dan 9 duizend klanten. Vodafone heeft 5,073 miljoen klanten en Ziggo 3,960 miljoen.

De abonnementsprijzen voor Ziggo abonnees stijgen per 1 juli met 2,55 euro in de maand. Een prijsstijging die nodig is voor investeringen in netwerk en kosten vanwege het aanbod van sport, films en series vertelt de provider.

Fusie van Vodafone met Ziggo

Nog voor het einde van 2016 ontstond er een nieuwe telecom gigant in Nederland. Naast KPN staat nu de joint-venture van Vodafone en Liberty Global (Ziggo), VodafoneZiggo. Hoewel beide merken samenwerken is er nog niets veranderd in de presentatie van de twee merken. Sinds kort beloont het tweetal klanten die zowel diensten van Ziggo als diensten van Vodafone afnemen met Non Stop extra’s. De zogenoemde quad-play klanten zijn zeer aantrekkelijk voor de providers. In de toekomst zullen er meer opties komen voor het combineren van de verschillende abonnementen laat de provider weten in het persbericht.

De integratie van beide bedrijven verloopt voorspoedig meldt Topman Hoencamp. Met de integratie van bedrijfsactiviteiten verwacht hij een synergievoordeel dat 210 miljoen euro per jaar kan opleveren.

Geef een reactie