Vodafone Ziggo q2 2017 cijfers
9 augustus 2017 door in Vodafone en Ziggo.

Bij de presentatie van de kwartaal cijfers van Vodafone vorige maand was het stil rondom VodafoneZiggo. Afgelopen dinsdag presenteert de kersverse provider dan toch de cijfers. VodafoneZiggo behaalde minder omzet bij een stabiele winst. De provider verkocht relatief veel sim only abonnementen afgelopen kwartaal vanwege de nieuwe Wft regels.

Eind vorig jaar ontstond er een volledig nieuwe speler in de Nederlandse Telecom markt. De fusie tussen Ziggo en Vodafone Nederland leverde VodafoneZiggo op. Het samengaan van beide ondernemingen verloopt volgens de CEO van de joint venture, Jeroen Hoencamp, voorspoedig. De CEO heeft er alle vertrouwen in dat zijn onderneming de doelstellingen voor dit jaar behaalt. Afgelopen kwartaal wordt gekenmerkt door dalende omzet bij een gelijkblijvende winst. Vooral de nieuwe ontwikkelingen in de Telecom markt zoals Roam Like at Home spelen de provider parten.

Financiële cijfers VodafoneZiggo

VodafoneZiggo heeft afgelopen dinsdag de cijfers over Q2 2017 gepresenteerd. De gloednieuwe provider behaalde een omzet van 997 miljoen euro in de maanden april, mei en juni. Het is echter 3,4 procent minder omzet dan in de oude situatie vorig jaar. Een van de oorzaken van de verminderde omzet is Roam Like at Home. De provider is daardoor 8 miljoen euro misgelopen. De telecomaanbieder miste 5 miljoen euro omzet aan roaming in de zakelijke markt en 3 miljoen in de consumenten markt. In het tweede kwartaal van 2017 bleef de winst van VodafoneZiggo stabiel op 46 miljoen euro.

Daling aantal klanten bij stijging mobiele abonnees

Het totale klantenbestand van VodafoneZiggo kromp in de laatste drie maanden met 9.500. De grootste oorzaak van de vermindering ligt in de televisie markt. De onderneming heeft 24.000 TV abonnementen zien verdwijnen in het tweede kwartaal van 2017. Er was ook groei, want ZiggoVodafone heeft er 8.600 klanten bij gekregen voor internet. Samen met de stijging in het aantal telefonie klanten van 5.900 is het niet genoeg om de fikse daling van TV abonnementen niet goed te maken. Aan het begin van dit jaar daalde het aantal klanten van VodafoneZiggo ook al. De oorzaak in het eerste kwartaal van VodafoneZiggo lag ook vooral bij een daling in de televisie markt.

De aantrekkelijke quad play aanbieding van de provider vindt gretig aftrek. Een op de vijf internet klanten maakt op moment al gebruik van Non Stop Extra’s. Non Stop Extra’s zijn extra aanbiedingen die VodafoneZiggo aanbiedt aan mensen die zowel, internet, TV als telefonie bij de provider afnemen. In het afgelopen kwartaal gebruikte mobiele VodafoneZiggo abonnees gemiddeld 1,7 GB aan data per maand. Daarmee stijgt het gemiddelde data gebruik met 80 % ten opzichte van 2016.

Verschuiving naar Sim Only

In 2017 is de telecomwereld in Nederland op verschillende gebieden gewijzigd. Sinds 1 mei 2017 is een BKR rating verplicht bij een telefoonabonnement voor een telefoon van 250 euro of meer. De invoering van de nieuwe Wft regels heeft een verschuiving naar sim only abonnementen tot gevolg gehad. Ook VodafoneZiggo ziet de verschuiving naar sim only abonnementen. In de presentatie van de kwartaal cijfers laat de provider het echter in het midden of de trend tijdelijk of permanent is.

Geef een reactie