Vodafone SmartJacket
15 november 2016 door in Vodafone.

Vandaag maakt Vodafone NL de resultaten bekend van het eerste halfjaar van het boekjaar 2016/2017. Een interessant half jaar met de aankondiging van de joint venture met Ziggo en recent ook de verkoop van Vodafone Thuis.

Het klantenbestand van de provider krimpt en de operationele omzet bedroeg 859,6 miljoen euro. Een daling van 2,7% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2015. Ondanks een daling in abonnees wordt er meer data verbruikt door klanten van de provider. Het dataverbruik steeg met 31,1 %. De telecomaanbieder zag de omzet uit diensten in het tweede kwartaal van boekjaar 2016/2017 afnemen met 3,3 % naar 434 miljoen euro.

Eerste halfjaar cijfers boekjaar 2016/2017

Vodafone rapporteert in boekjaren. Vandaag zien we de cijfers tot en met het tweede kwartaal van boekjaar 2016/2017. Om verwarring te voorkomen, het tweede kwartaal in het boekjaar 2016/2017, is het derde kwartaal in 2016. De Vodafone Group presenteert normaal gesproken alleen halfjaar cijfers van de dochter onderneming in Nederland. Het valt op dat Vodafone Nederland in de presentaties van de Group, wordt gepresenteerd als zwakker land. Binnen de groep daalde alleen in Nederland en Malta de dienstenomzet. Wellicht één van de redenen voor de beoogde joint venture met Liberty Global?

Prestaties Vodafone NL

In het tweede kwartaal daalde de operationele omzet met 2,7% naar 859,6 miljoen euro. De provider zag zijn dienstenomzet nog meer afnemen, 3,3 % tot 434 miljoen euro. De oorzaken van de afname ligt in verscherpte concurrentie en lagere roaming inkomsten. Het bedrijf heeft de dalende omzet niet kunnen compenseren met kostenreducties waardoor de marge fors daalde. Vodafone heeft dit half jaar een lager EBITDA, 159 miljoen. Een daling van 6,5% ten opzichte van het zelfde half jaar in 2015. De marge blijft stabiel met 34,8% ten opzichte van 34,9% vorig jaar.

Daling abonnees, stijging postpaid aandeel

Het aantal abonnees daalde naar 4,963 miljoen, een daling van 68.000. In totaal verlieten 56.000 prepaid klanten de provider en 12.000 postpaid abonnees stopte hun abonnement. Hoewel de daling negatief is, stijgt het aandeel postpaid abonnees naar 77,2 procent. Voor een provider zijn postpaid abonnees aantrekkelijker dan prepaid. Vodafone heeft een gemiddelde omzet per postpaid klant van 30,80 euro en 3,80 euro per prepaid klant.

Opmerkelijk is dat het aantal klanten van Vodafone Thuis met 20.000 is gestegen tot 143.000. Dit onderdeel staat op het punt door T-Mobile gekocht te worden.

Meer data 4G en 4G+

Dataverbruik over het Vodafone netwerk in Nederland stijgt bijna met een derde, 31,1%. In vergelijking met dezelfde periode in 2015. Een reden voor de stijging in dataverbruik ligt in het feit dat meer dan twee miljoen klanten van de provider de juiste smartphone bezitten zodat zij optimaal van de 4G en 4G+ snelheden kunnen profiteren.

Geef een reactie