14 juli 2015 door in Algemeen en Uitgelicht.

De markt voor virtuele providers is in het eerste kwartaal van 2015 met 0,6 procent gegroeid naar 8,6 miljoen afgesloten mobiele telefoonabonnementen. Van de 20,6 miljoen mobiele telefoonabonnementen die Nederland begin 2015 telde, behoren 8,6 miljoen tot een virtuele provider. Dat komt neer op een percentage van 40,8 procent. Deze cijfers zijn afkomstig uit het Nederlandse Mobile Virtual Operators-rapport van onderzoeksbureau Telecompaper.

Het onderzoek gaat over het eerste kwartaal van 2015 en werd op 10 juli gepresenteerd.

Virtuele provider

Een virtuele provider heet ook wel Mobile Virtual Network Operator (MVNO). Een virtuele provider biedt mobiele telefonie aan, maar dan via het netwerk van een andere provider. Dat gebeurt gewoon onder eigen merknaam. Een bekend voorbeeld is Tele2, dochtermerk van T-Mobile. Maar niet elke virtuele provider is een dochtermerk. Zo is Simpel onafhankelijk, terwijl deze virtuele provider wel gebruik maakt van het KPN-netwerk.

Van de 8,6 miljoen aangesloten abonnementen bij virtuele providers is een meerderheid aangesloten bij een dochtermerk van KPN, Vodafone of T-Mobile. De overige vier miljoen waren afgesloten bij een onafhankelijke virtuele provider. De onafhankelijke virtuele providers hebben daarmee 19,7 procent in handen. Een half jaar eerder (derde kwartaal van 2014) lag dat percentage nog op 19,2 procent.

telecompaper Q1 2015

Top tien

Daarnaast heeft Telecompaper een top tien gemaakt van de virtuele providers in Nederland. Daarbij bleken Hi en Telfort de grootste spelers. Onlangs is Hi (voormalig dochtermerk van KPN) opgegaan in KPN, omdat de wensen van beide doelgroepen teveel op elkaar begonnen te lijken. Wat betreft onafhankelijke virtuele providers, waren Lebara, Tele2 en Lycamobile de grootste.

Intussen zijn er meer virtuele providers verdwenen dan bijgekomen. Verdwenen zijn Blyk, MTV Mobile, Relieve Mobile, Yellow Mobile en Dekatel Eenvoud. Nieuw in het rijtje zijn Solcon, UPC en Raffel.

Geef een reactie