Tele2 Consumentenclaim
29 november 2016 door in Tele2.

ConsumentenClaim is na T-Mobile en Vodafone ook rechtszaak gestart tegen Tele2. CC meent dat Tele2 misleidend is geweest in zijn reclames voor ‘gratis’ telefoonabonnementen.

ConsumentenClaim (CC) voert op grote schaal procedures met de hulp van zusterbedrijven MKB-Claim en Leaseproces. Het kantoor bestaat sinds 2004 en is een van de grote massaclaim specialisten in Nederland. CC is van mening dat Tele2 zijn mobiele abonnees kosten heeft berekend voor mobiele telefoons die reeds afbetaald waren.

’Gratis’ toestel

Voorheen adverteerde bijna alle providers met ‘gratis’ telefoons bij hun telefoonabonnementen. De prijzen van die abonnementen lagen fors hoger dan vergelijkbare sim only abonnementen. Terwijl er wel degelijk een prijs verschil tussen de abonnementen was, vertelden de marketinguitingen van verschillende providers dat de telefoon ‘gratis’ was. De telefoon werd namelijk in delen betaald door de consument binnen het telefoonabonnement. Na een uitspraak van de Hoge Raad is dit niet meer toegestaan en sinds 2016 vallen de telefoonabonnementen met een telefoon boven de 250 euro onder de Wet financiële toezicht. Minister Dijsselbloem heeft in april van dit jaar definitief bepaald, dat een telefoonabonnement gezien moet worden als lening. Hier lees je meer over de ´gratis´ telefoon.

De claimorganisatie baseert zich op een uitspraak van de Hoge Raad waaruit blijkt, dat een ‘gratis’ toestel bij een abonnement moet worden gezien als een koop op afbetaling. Volgens CC bleef Tele2 klanten onterecht hoge maandbedragen in rekening brengen voor hun abonnement nadat de smartphone in feite was betaald.

Claim tegen Tele2

CC meent dat Tele2 abonnementen met een ‘gratis’ toestel verkocht in strijd met de wet- en regelgeving. Deze mobiele telefoonabonnementen waren eigenlijk een kredieten en de provider liet abonnees doorbetalen nadat ze het krediet volledig hadden afbetaald. De massaclaimspecialist geeft aan dat er zelfs gevallen bekend zijn waarin de provider het te betalen bedrag verhoogde na de aflossing.

De eis van CC is, dat Tele2 de geleden schade volledig vergoedt aan haar klanten. Op basis van huidige rechtspraak meent CC, dat abonnees recht hebben op volledige terugbetaling van kosten en de aankoopprijs van het toestel.

Providers zijn het niet eens met CC. Zij menen dat de uitspraak van de Hoge Raad is gebaseerd op één specifieke geval van een wanbetaler. Ondertussen zijn alle providers wel gestopt met reclame leuzen van ´gratis´ telefoons en zijn bij alle abonnementen de toestelkosten en abonnementskosten expliciet vermeld.

In augustus startte de claimorganisatie al een procedure tegen zowel Vodafone als T-Mobile in verband met vergelijkbare verkoop handelingen.

Geef een reactie