Tele2 Q1 2017
24 april 2017 door in Tele2.

Tele2 Nederland bevrijdt meer mensen door ze een ‘connected leven’ te leveren. De provider heeft een sterke start in Q1 2017. De Zweedse onderneming zag het klantenbestand met 10% stijgen en ook EBITDA steeg met 28% jaar op jaar. Het concern wist de operationele kasstroom meer dan te verdubbelen. In Nederland wist de onderneming ondanks een dalende mobiele prijsbewegingen ook een hogere omzet te halen uit mobiele telefonie. Het klantenbestand van mobiele gebruikers in Nederland steeg 16.000 inclusief het schrappen van 24.000 inactieve klanten.

Vandaag presenteert Tele2 de cijfers over Q1 2017. In Nederland zag de Zweedse onderneming een verbetering van de mobiele EBITDA die werd gedreven door lagere kosten, hogere mobiele gebruikers service inkomsten en lagere kosten voor nationale roaming. In het afgelopen kwartaal heeft de provider de kosten verlaagd en werd Jon James aangesteld als CEO van Tele2 Nederland, hij startte 6 maart. De provider heeft 40.000 nieuwe klanten, maar de nette stijging valt lager uit vanwege een bestand opschoning waarbij 24.000 inactieve klanten zijn verwijderd.

Resultaten Tele2 Q1 2017

Tele2 zet een voortreffelijk resultaat neer in Q1 2017. De omzet van Tele2 Nederland steeg met 7% naar 1.577 miljoen SEK (omgerekend circa 164 miljoen euro). Hiermee weet de onderneming de hoogste omzet sinds 2011 te halen. Tele2 als geheel, behaalde een omzet van circa 819 miljoen euro. Een stijging van 22% in vergelijking met Q1 2016. De EBITDA (het bedrijfsresultaat) bedroeg 151 miljoen SEK (circa 15,7 miljoen euro) De onderneming bereikt hiermee het hoogste niveau sinds het vierde kwartaal van 2014. De investeringen eindigde op 24,3 miljoen euro en cumulatief investeerde Tele2 sinds Q2 2013 circa 383 miljoen euro in het eigen 4G netwerk.

Het breedband onderdeel van Tele2 verloor 5.000 abonnees en heeft 345.000 klanten. De divisie had een omzet van circa 56,8 miljoen euro (4,6% minder dan vorig jaar). Ook vaste telefonie presteerde minder dan vorig jaar. Het aantal klanten daalde tot 42.000 (2.000 minder dan vorig jaar) en de daalde naar circa 6,0 miljoen euro (een daling van 21%). De groei van Q1 2017 is volledig afkomstig uit de mobiele business van Tele2 Nederland. Het aantal mobiele abonnees steeg naar 1,06 miljoen en de dienstenomzet steeg meer dan naar 53,2 miljoen euro (stijging van 36%). De provider verkocht 37,3 miljoen euro aan smartphones, een stijging van bijna 7%. Een verklaring voor de hogere omzet is de stijging van het ARPU. De gemiddelde omzet per klant steeg van 16,44 euro naar 16,83 euro in Q1 2017.

Tele2 cijfers Q1 2017

Verandering

Q1 2017 word gekenmerkt door verandering en een opschoning van het klantenbestand. Circa 40.000 abonnee wisten de provider te vinden terwijl Tele2 het eigen klantenbestand heeft geschoond. Het resultaat is dat er 24.000 klanten werden verwijderd. Vanaf 6 maart stond er een nieuwe schipper aan het roer bij de provider, Jon James werd CEO van Tele2 Nederland.

Tele2 heeft afgelopen kwartaal enkele belangrijke stappen gezet naar 4G Only. De provider beidt alleen nog maar 4G aan. Het LTE Advanced 4G netwerk van de provider werd nog beter. De dekking steeg tot 97% buiten en tot 91 % binnen. Het aantal actieve VoLTE klanten groeide flink naar 403.000. Mede door de activering van de iPhone 6 en latere iPhone modellen in januari.

Nieuwe strategie Tele2

De activiteiten van de Tele2 Groep zijn gehergroepeerd. De Baltische staten en Zweden zelf noemt de provider nu ‘Baltic challengers’. Duitsland en Oostenrijk zijn zo genoemde ‘cash generators’ en Kazakstan en Nederland worden door Tele2 gezien als ‘investment markets’. De telecomaanbeider investeert fors in de uitbouw van het Nederlands 4G+ netwerk.

Sinds 1 februari kunnen nieuwe klanten en abonnees die hun abonnement verlengen geen gebruik meer maken van 2G en 3G. Tele2 beidt alleen nog maar 4G aan. Gebruikers bellen via VoLTE en downloaden super snel over het eigen 4G netwerk van de provider. De dekking van het netwerk is goed en het netwerk werd afgelopen week nog beoordeeld als een zeer goed netwerk met 919 punten uit 1000. Onderzoeksbureau P3 en connect geven aan dat het netwerk van Tele2 in vergelijkbare landen zelfs een nummer één positie zou innemen.

Geef een reactie