t-mobile-sign
25 februari 2016 door in T-Mobile.

T-Mobile heeft donderdagochtend de presentatie gegeven van de cijfers van 2015. Hieruit blijkt onder meer dat de omzet, brutowinst en het aantal klanten gedaald is met 135.000. Wel heeft T-Mobile meer klanten met een abonnement kunnen werven.

Presentatie jaarcijfers

Uit de presentatie bleek dat de omzet met 10 procent gedaald was ten opzichte van 2014, naar 1,4 miljard euro. De winst viel zelfs ruim 20 procent lager uit, waardoor de brutowinst van T-Mobile over 2015 op 500 miljoen euro kwam. In 2014 behaalde het bedrijf nog een brutowinst van 630 miljoen euro.

Volgens T-Mobile heeft deze lagere brutowinst te maken met de investeringen die nodig waren voor het eigen 4G netwerk, dat ondertussen landelijk dekkend is. Daarnaast is er meer concurrentie op de markt, en worden de marktprijzen lager. Het merk Ben van T-Mobile was een positieve uitschieter. Volgens T-Mobile draagt Ben ‘flink bij’ aan het aantal vaste abonnementen binnen het netwerk.

T-Mobile komt hierdoor op een totaal van 3,67 miljoen klanten, waar dit een jaar eerder nog 3,9 miljoen klanten waren. Dit is een groter verschil in klanten dan de eerder genoemde 135.000, maar T-Mobile is ook klanten verloren door de verkoop van Bliep*. Deze zijn echter niet opgenomen in de cijfers van klantenverlies door T-Mobile.

Verder wist T-Mobile nog te melden dat het gebruik van data over het netwerk met 62 procent toegenomen is. Een jaar eerder bedroeg de toename nog 128 procent. Opvallend is dat ook het aantal belminuten per klant gestegen is, met 16 procent.

Geef een reactie