Nederlandse providers
24 mei 2016 door in KPN en T-Mobile.

Sinds een kleine maand innen incassobureaus geen geld meer bij klanten die achter lopen op hun telefoonabonnement betaling. De verschillende providers hebben hun incassobureau’s teruggetrokken omdat er onduidelijkheid heerst over de gevolgen van de uitspraak van de Hoge Raad in 2014.

Het Algemeen Dagblad publiceerde afgelopen week al een brief van het incassobureau van T-Mobile waarin de beslissing wordt uitgelegd. In die brief legt het incassobureau uit dat de uitspraak van de Hoge Raad mogelijk gevolgen zal hebben voor het dossier van de betreffende klant. De uitspraak en zijn gevolgen worden bestudeerd en tot die tijd hoeft degene voorlopig geen termijnbedrag te betalen.

Onduidelijkheid in de telecomsector

De Hoge Raad heeft bepaald dat toestellen die je voorheen ‘kreeg’ bij een abonnement worden gezien als een lening. Indirect betaal je het toestel namelijk in kleine delen terug aan de provider. Bij leningen vanaf 250 euro dient de verstrekker te voldoen aan de strenge regels van de Wet op het financieel toezicht (Wft). Aangezien menig telefoon meer dan 250 euro kost vallen velen abonnementen onder de regels van het Wft. LET OP het gaat dan op het deel waarmee de telefoon betaald wordt, niet het abonnement zelf. De gevolgen van de beslissing zijn nog niet helemaal duidelijk omdat de Autoriteit Financiële Markten (AFM),, als toezichthouder op de Wft, de providers nog geen termijn heeft gegeven om te voldoen aan de Wft-eisen.

Incasso’s stopgezet

De reden dat providers uit voorzorg hun incassobureau’s hebben teruggefloten is, dat de hoogste rechter ook nog eens heeft bepaalt dat sommige telefoonabonnementen vernietigbaar (ongeldig) zijn. Aangezien de providers niet hebben voldaan aan de Wft-eisen. Dit besluit heeft tot gevolg dat klanten compensatie kunnen eisen voor dat deel van het abonnement. Dat kan wanneer zij hun oude mobiel inleveren maar ook als je geen mobiel meer hebt. Helaas is het op dit moment nog niet duidelijk wat exact de gevolgen zijn voor eventuele compensatie.

Het is wel duidelijk dat dit arrest grote invloed heeft op toekomst van de abonnementen met een smartphone. Telefoonabonnementen vallen onder de Wft-regels. Dat betekent in de praktijk, dat providers meer administratie kosten zullen maken. Het betekend ook dat een groot aantal consumenten door strenge kredieteisen geen gebruik meer kan maken van deze geliefde abonnementsconstructie. Een positieve impuls voor de schuldenproblematiek misschien. Toch gaat er grote groep ontstaan die deze lasten prima zou kunnen voldoen maar geen toestel kan lenen. Deze groep zal in de toekomst zelf moeten sparen of genoegen nemen met een oude telefoon.

In de tussentijd roepen KPN, T-Mobile en Vodafone klanten op, die menen aanspraak te maken op basis van dit arrest, zich te melden met vragen.

Wij houden je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Geef een reactie