Omzetdaling Telecom markt simkaarten
9 juni 2017 door in Algemeen en Tele2.

Uit een nieuw rapport blijkt dat de omzetdaling in de Nederlandse telecommarkt begint af te vlakken. In Q1 van 2017 kromp de omzet slechts met 0,7% jaar op jaar naar 1,2 miljard euro. Voor alle provider ligt de focus nog op verkoop van abonnementen met meer data. Er zijn 20,3 miljoen simkaarten actief in Nederland, een marktpenetratie van 120%.

Het Dutch Mobile Operators rapport komt een sterke groei in de vraag naar mobiele data naar boven. De onderzoekers zien ook een daling in de jaren durende omzetdaling. Afgelopen kwartaal was Vodafone de grootste verliezer en nieuwkomer Tele2 de grootste winnaar.

Omzetdaling eerste kwartaal 2017

In het eerste kwartaal behaalde onze Nederlandse telecommarkt een omzet van 1,2 miljard euro. Dat is een daling van 0,7 % ten opzichte van 2016. Terwijl dit kwartaal dus een lichte daling laat zien zijn de verwachtingen voor 2017 verbeterd. Het eerste kwartaal staat namelijk bekend als een kwartaal dat over het algemeen zwakker is dan de rest. Op jaarbasis is de verwachte krimp in de mobiele markt dan ook minder dan vorig jaar.

Een mogelijke trend die versterkt wordt doordat de providers met allerlei mooie aanbiedingen beginnen te komen. Zo zagen we T-Mobile de datastrijd aftrappen met Go Unlimited voor 35 euro en niet veel later Tele2 inkoppen met Unlimited voor slechts 25 euro. Mega grote data sim only abonnementen voor een lage prijs. De voordelige sim only abonnementen moeten mensen overhalen naar beide partijen. Er is echter ook een onbekende factor op de omzet van dit jaar. Want vanaf deze maand stoppen de providers met roaming kosten. De afschaffing van de retail roaming tarieven binnen de EU gaat definitief in per 15 juni 2017. Vervolgens worden de tarieven die provider mogen berekenen in de komende drie jaar verlaagd.

Omzet verwachtingen telecommarkt

De marktonderzoekers van Telecompaper (TP)hebben op basis van resultaten uit de afgelopen kwartalen en de marktinvloeden van nu hun verwachtingen voor aankomende vijf jaar aangepast. Volgens de onderzoekers zal de Nederlandse mobiele markt in 2017 krimpen met circa 2 a 3 %. De totale omzet voor 2017 wordt dan geschat op circa 4,6 miljard euro. Goed nieuws als je bedenkt dat er in 2016 nog een daling was van circa 4 %. Wel verwacht TP dat de markt blijft krimpen in de periode van 2017 tot en met 2021. Waarbij TP voor 2021 een totale omzet verwacht van 4,5 miljard euro.

Prestaties vier MNO’s

Tele2 heeft absoluut het beste kwartaal gehad. Van de vier operators met een eigen netwerk (MNO) groeide de provider het sterkst met een omzet groei van 36 % jaar op jaar. De kleinste provider blijft echter kleinste MNO. Toch wist Tele2 het marktaandeel te vergroten tot 4,6 % in het eerste kwartaal van 2017. Marktleider KPN vergrootte het marktaandeel een klein beetje naar 42,8 %. T-Mobile bleef stabiel in de mobiele omzet en de provider wist een licht groei te behalen in het marktaandeel. T-Mobile heeft nu 21,4 % van de Nederlandse telecommarkt in handen. Vodafone liet op alle vlakken een daling zien. De omzet van de nummer twee daalde 6,4 % en ook in marktaandeel verloor de provider. Vodafone is de provider van 31,2 % van alle bellende Nederlanders.

Trends in de telecommarkt

Een belangrijke gebeurtenis in dit kwartaal is natuurlijk de afschaffing van roaming kosten binnen de EU. Vodafone en KPN berekenen al per 1 juni geen roamingkosten meer en de andere providers volgen in rap tempo. Per 15 juni mogen alle providers geen extra kosten meer berekenen voor het gebruik van internet of telefonie in de EU.

In de afgelopen jaren is het stijgende dataverkeer een duidelijke trend geweest. Ook dit kwartaal is het totale volume aan mobiel dataverkeer met dubbele cijfers gegroeid. De groei lijkt echter iets te verminderen volgens TC.

Mobiele markt penetratie circa 120 %

In totaal zijn er in Nederland 20,3 miljoen simkaarten actief aan het eind van het eerste kwartaal, een marktpenetratie van 120%. Daarmee zijn er 1,8 % meer simkaarten dan aan het einde van het eerste kwartaal in 2016. De lichte groei is met name te danken aan sim only abonnementen. Het prepaid segment daalde naar een marktaandeel van 28,5 procent.

Geef een reactie