KPN winkel Cijfers Q2 2017.j
26 juli 2017 door in KPN.

Vandaag presenteerde KPN de resultaten over het tweede kwartaal van 2017 ( Q2 2017 ). De provider wist meer klanten aan te trekken en behaalde een hogere winst dan vorig jaar. Stijgende cijfers ondanks een omzet die 2,7 % lager is dan vorig jaar. De baas van KPN is positief gestemd en hij meent dat zijn onderneming op de goede weg is. De nieuwe vereenvoudigingsstrategie werpt vruchten af en de klanttevredenheid stijgt.

Eelco Blok, CEO van KPN, legt in een live interview uit dat hij tevreden is. Zijn onderneming ligt op schema voor wat betreft het vernieuwingsprogramma en de migratie van alle zakelijke klanten naar een nieuwe en beter ICT systeem. KPN laat echter een negatieve omzet groei zien van 2,7 procent. Daar tegenover staan een positiever operationeel resultaat en netto winst. De vrije kasstroom van KPN groeit mede door het belang in Telefonica Duitschland. Per saldo heeft de onderneming 9.000 nieuwe abonnees. Een groei die met name tot stand kwam door nieuwe mobiele abonnees bij het merk zelf. Het aantal KPN klanten steeg namelijk met 21.000.

KPN cijfers tweede kwartaal 2017

In het tweede kwartaal van 2017 is de omzet van KPN 2,7 % lager dan in hetzelfde kwartaal van 2016. De omzet bedraagt 1,63 miljard euro. Tegenover een dalende omzet staat een groei in het operationele resultaat. Het resultaat steeg met 13 % naar 232 miljoen euro. Ook het netto resultaat van KPN laat positieve cijfers zien. In het tweede kwartaal van 2017 is het netto resultaat van KPN 18 % hoger dan vorig jaar, 191 miljoen euro. Een aantal factoren beïnvloeden de cijfers positief. De onderneming heeft afgelopen kwartaal een vijfde minder geïnvesteerd op jaarbasis. Daarnaast zijn de resultaten van het kostenbesparingsprogramma merkbaar. Het programma levert een flinke bijdrage met een structurele besparing van 65 miljoen euro.

De omzet lag onder druk vanwege lagere opbrengsten uit de zakelijke markt. KPN had daar vooral te maken met prijsdruk in mobiel en een daling van internationaal verkeer. Daarnaast ziet de provider steeds meer bedrijven gebruik maken van de nieuwe technologieën en diensten voor onderlinge communicatie. Een trend die ten koste gaat van traditionele telecomdiensten die de provider aanbied. In reactie op die trend legt KPN een grotere nadruk op The Internet of Things en beveiliging. De marktleider van Nederland profiteerde in de consumentenmarkt van de bundeling van telecomdiensten. Het zogenoemde Quad Play levert voor de consument een aantrekkelijke korting op terwijl de provider klanten steviger aan zich bind. Sluit je een KPN sim only abonnement af en neem je ook vaste telefonie in combinatie met internet en tv af? Dan maak je kan op een aantrekkelijke data verdubbeling.

De baas van KPN blijkt terug op het tweede kwartaal

In het persbericht geeft Eelco Blok het volgende overzicht van het afgelopen kwartaal.

We liggen goed op schema met de belangrijkste prioriteiten van onze strategie. In de concurrerende consumentenmarkt onderscheiden we ons met een aanbod gericht op huishoudens. Onze abonnementen die veel keuzevrijheid bieden en onze gerichte marketing inspanningen leiden tot een stijgende waarde per huishouden. In Zakelijke Markt krijgen we erkenning als de beste ICT dienstverlener en leidende IoT speler. De bundeling van vaste en mobiele diensten trekt verder aan in het MKB en biedt ons mogelijkheden om daar ook IT diensten te verkopen. Desondanks moeten we de klanttevredenheid in Zakelijke Markt nog verder verbeteren naar een positief niveau en we ervaren sterke prijsconcurrentie in de mobiele markt voor Grootzakelijke en Corporate klanten.

Flinke stijging mobiele klanten

In het afgelopen kwartaal heeft KPN 21.000 nieuwe klanten kunnen registreren. Het totaal aantal abonnees is per saldo op 9.000 uit gekomen. Het concern heeft in totaal 3,677 miljoen mobiele abonnees. De bescheiden stijging is vanwege het budget segment waar Telfort in opereert. Het voordeel segment staat onder druk vanwege de nieuwe Unlimited aanbiedingen. De klanttevredenheid is zowel in de zakelijke als de consumentenmarkt gestegen. De tevredenheid onder consumenten eindigde zelfs op +13 ten opzichte van +9 vorig jaar. In de zakelijke markt is men nog niet kritisch over KPN, maar de tevredenheid laat een positieve trend zien. In Q2 2016 was de tevredenheid nog -9 terwijl die nu opgelopen is tot -6. Blok verwacht een stijgende lijn met name omdat alle zakelijke klanten zijn overgezet op het nieuwe ICT systeem. Daarmee verwacht de providr dat de klanten nog beter bediend worden.

Roaming in de EU potentiële kostenpost

Sinds 15 juni kun je in de EU bellen vanuit je bundel. De meeste mensen hoeven daardoor niet meer op extra kosten te rekenen voor telefonie in het buitenland. Voor de providers lijkt dit juist een kosten post te zien. Al weet niemand hoeveel KPN schat dat de onderneming minder omzet zal maken. De onderneming rekent voor dit jaar op een impact van circa 40 miljoen euro tot 50 miljoen euro. Waarschijnlijk leiden de EU regels tot extra kosten bij de providers, maar het is dus niet 100 % duidelijk hoe en voor hoeveel. Tot nu toe lijken de providers door te gaan met het verlagen van de prijs voor data. In mei verdubbelde KPN de sim only databundels nog.

Geef een reactie