KPN Q4 2016
1 februari 2017 door in KPN.

Vandaag presenteert KPN de cijfers over Q4 2016 en het volledige jaar 2016. De Telecom marktleider in Nederland ziet de omzetten dalen. Tegelijkertijd vinden meer klanten de diensten van het bedrijf en stijgt de klanttevredenheid over de hele linie.

In Q4 2016 daalt de omzet van KPN j.o.j. licht. De EBITDA stijgt maar het netto resultaat is meer dan gehalveerd. Voor 2016 laat het bedrijf een vergelijkbaar patroon zien. De totale omzet daalt bijna 3% naar 6,8 miljard en de EBITDA stijgt. Het netto resultaat van de telecomaanbieder over 2016 is 370 miljoen, 29% minder dan vorig jaar. Gelukkig weten meer klanten de provider te vinden en steeg het aantal abonnees over de hele linie in 2016.

Q4 2016 cijfers

In Q4 2016 versterkte KPN zijn positie als toonaangevende speler. Vanaf vorig kwartaal kunnen XS4ALL-klanten ook gebundelde diensten afnemen bij de provider. De geschoonde omzet daalde met 2,3% ten opzichte van 2015 naar 1,704 miljard. Lagere omzet uit de zakelijke markt in Q4 kon niet volledig worden gecompenseerd door de goede resultaten van de consumentenmarkt. EBITDA steeg met 8,3% naar 626 miljoen. Een positief resultaat mede vanwege lagere acquisitie- en retentiekosten en het vereenvoudigingsprogramma van de provider. Het nettoresultaat eindigt fors lager dan vorig jaar op 115 miljoen euro. Dat is meer dan de helft (55%) lager dan de het netto resultaat van Q4 2015 (254 miljoen euro).

KPN cijfers 2016

In 2016 daalde de Omzet (geschoond) met 3,4% ten opzichte van 2015 naar 6,78 miljard euro. EBITDA (geschoond) steeg met 4,5% naar 2,43 miljard. Over 2016 behaalde KPN een netto resultaat van 370 miljoen euro, 154 miljoen lager dan in 2015. De voornaamste oorzaak van het lage resultaat zijn hogere financiële lasten in vergelijking met 2015 waren de voornaamste oorzaak. Zonder de eenmalige effecten van meer winst in 2015 en juist meer kosten in 2016, zou de nettowinst met 27% j-o-j zijn gestegen. Want in 2015 behaalde KPN meer boekwinst (184 miljoen euro) vanwege de verkoop van TEFD. Terwijl in 2016 juist extra kosten werden gemaakt vanwege een bod op obligatieleningen in september (160 miljoen euro)

Stijging Abonnees en klanttevredenheid

In Q4 2016 steeg het aantal klanten van KPN over de hele linie. Het aantal interactieve TV abonnees steeg per saldo 18.000 en het aantal breedbandklanten steeg 2.000. 19.000 nieuwe mobiele abonnees vonden de diensten van KPN en aan het einde van het laatste kwartaal van 2016 heeft 37% van de breedbandklanten (1,077 miljoen) een combinatie van vast-mobiele diensten. Eind vorig jaar was dit nog maar 33%. KPN migreert klanten in alle segmenten van de zakelijke markt naar geïntegreerde diensten en nieuwe technologieën. De provider ziet de vraag naar IT-diensten en multi play groeien, dat is echter niet genoeg om de dalende traditionele telecomdiensten op te vangen.

KPN Klantgroei en klanttevredenheid Q4 2016

In het laatste kwartaal van 2016 zien we ook de resultaten van de verschillende verbeteringsprogramma´s. De negatieve klanttevredenheid onder Zakelijke klanten verzacht, NPS -3 in plaats van NPS -10 in 2015. De voortdurende focus op het leveren van een unieke vast-mobiele klantervaring en innovatie leidt tot een stijging in de tevredenheid bij abonnees in de consumentenmarkt. Zowel de NPS thuis als mobiel steeg van +9 naar +10.

2017 zal net zo uitdagend zijn als 2016 want de concurrentie is toegenomen. Zowel T-Mobile als Tele2 zetten hoog in op data. Maar Blok vertrouwt op de sterke positie van zijn onderneming. Houdt KPN deze lijn vast, dan is hij er van overtuigd dat het bedrijf over 2017 ook hele mooie resultaten zal behalen.

Geef een reactie