kwartaalcijfers Q3 2017 KPN
26 oktober 2017 door in KPN.

De Nederlandse telecom marktleider KPN heeft vandaag de cijfers gepresenteerd over afgelopen kwartaal. De onderneming presteerde goed in de consumenten markt maar de omzet staat onder druk vanwege de zakelijke markt en negatieve gevolgen van Roam Like at Home.

KPN zag goede resultaten uit de consumentenmarkt, maar vanwege de zakelijke markt en negatieve gevolgen van Roam Like at Home zien we negatieve cijfers. De omzet daalt en ook de EBITDA daalt in vergelijking tot hetzelfde kwartaal in 2016. Toch is Eelco Blok positief gestemd. Zijn onderneming heeft nieuwe sim only en telefoonabonnementen geïntroduceerd voor zowel de consumenten als zakelijke markt. In beide sectoren zijn de nieuwe abonnementen goed ontvangen. Het aantal nieuwe klanten is flink gestegen en ook de verdiensten per huishouden stijgen. Het derde kwartaal van 2017 stond voor de provider ook in het teken van duurzaamheid. De Dow Jones heeft KPN uitgeroepen tot wereldwijde marktleider in duurzaamheid. Eelco Blok neemt als CEO afscheidt van KPN na het verstrijken van zijn tweede termijn. Maximo Ibarra volgt hem op.

KPN omzet onder druk

Cijfermatig laat KPN een negatief kwartaal zien. Of zoals Eelco Blok het zegt: “Als je van een afstandje bekijkt is de omzet gedaald en de EBITDA gedaald.” De onderneming zag de omzet (1,6 miljard euro) met 6,6% dalen in vergelijking tot 2016. De EBITDA daalde naar 603 miljoen euro en dat is meer dan 9 procent lager dan in het derde kwartaal vorig jaar. Negatieve cijfers de vooral te danken zijn aan de Zakelijke markt en de druk op de omzet vanwege de nieuwe buitenland roaming regels. Aan de andere kant behaalde de provider juist positieve resultaten in de consumentenmarkt. Daar werden de nieuwe sim only en telefoon abonnementen goed ontvangen en verwelkomde de onderneming nieuwe klanten. Klanten van KPN kunnen hun sim only abonnement nu nog beter op hun eigen wensen afstemmen. De verdiensten per gezin namen ook toe, maar beide positieve trends waren niet genoeg om de negatieve cijfers uit de zakelijke markt te compenseren.

Stijging abonnees over de hele linie

Het aantal breedbandklanten steeg met 11.000 en er zijn 23.000 interactieve TV klanten bij gekomen. Het aantal mobiele abonnees van KPN steeg met 12.000. Daarnaast is de ARPU per huishouden met ongeveer 5% gegroeid. De provider ziet daarnaast dat steeds meer mobiele abonnees ook meerdere diensten bij KPN afnemen. Het aandeel steeg van 53% in het derde kwartaal van 2016 tot 62% afgelopen kwartaal. In de consumentenmarkt stijgt de klanttevredenheid ook verder. Vorig jaar kreeg de provider +9 NPS en in het derde kwartaal van 2017 is de tevredenheid gestegen en is de NPS score +14.

Eelco Blok is positief over de ontwikkelingen:

“Onze nieuwe abonnementen hebben in het derde kwartaal geleid tot sterke operationele resultaten in Consumentenmarkt. Klanten waarderen de keuzevrijheid die we ze bieden en de eerste resultaten om aanvullende content-pakketten te verkopen zijn bemoedigend.”

KPN is wereldwijde Industry leader

Onze marktleider doet het niet alleen goed in Nederland. Op wereld niveau is KPN de Industrie Leader op het gebied van duurzaamheid. De onderneming is afgelopen kwartaal door de Dow Jones officieel uitgeroepen tot Industry Leader. De CEO is terecht trots en zegt hierover het volgende in het persbericht:

Onze inspanningen op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen zijn niet onopgemerkt gebleven. Ik ben er dan ook zeer trots op dat we onlangs door de Dow Jones Sustainbility Index zijn uitgeroepen tot meest duurzame telecombedrijf ter wereld.

Eelco Blok stopt na dit termijn als CEO van KPN. De onderneming heeft al een nieuwe CEO aangekondigd en dat is Maximo Ibarra. Blok blijft aan tot het einde van zijn termijn.

Geef een reactie