Hollandsnieuwe
31 maart 2016 door in hollandsnieuwe.

Na Vodafone en KPN publiceert ook Hollandsnieuwe zijn nieuwe tarieven voor EU-roaming na 30 april. De provider werkt met vooraf vastgestelde bundels van een aantal belminuten, MB’s of sms’jes. In tegenstelling tot Vodafone en KPN rekent Hollandsnieuwe niet met een opslag naast je binnenlandbundel wanneer je belt in het buitenland. Abonnees van de provider betalen voor elke abonnement een andere prijs per hoeveelheid belminuten/sms/data. Dit heeft Hollandsnieuwe doorgerekend en dat zorgt er voor dat er binnen het abonnementen assortiment verschillen zijn in de belkosten in de EU. Je betaalt minimaal 6,05 cent per minuut tot wel 12,05 cent per minuut bij bijvoorbeeld het abonnement met de bundel van 150 minuten/sms/MB. Op het moment dat jouw binnenlandse bundel verbruikt is, betaal je een afwijkend tarief. De exacte tarieven heeft de provider op een aparte internetpagina staan.

Tariefstelling binnen de EU vanaf 2017

Oktober 2015 heeft het Europees Parlement ingestemd voor de afschaffing van de extra kosten die providers berekenen voor bellen in het Buitenland. In juni 2017 zullen burgers van de Europese Unie niets extra’s meer betalen voor bellen en mobiel internet in EU-landen. In 2017 zullen alle providers de tarieven weer moeten aanpassen. Want dan mogen providers voor bellen binnen de EU, Andorra, Noorwegen en Zwitserland alleen het nationaal tarief berekenen. Als je vanaf dat moment naar een vriend in Zwitserland belt, dan betaal je net zo veel als wanneer je belt met een vriend in Vlissingen.

Hollandsnieuwe niet veel duidelijker

Vanaf 30 april dienen providers een stap naar die regels van 2017 te nemen. Abonnees die bellen in de EU krijgen dezelfde tarieven als bij binnenlands verbruik. Vanaf 30 april is een toeslag nog wel toegestaan en we zien dat de meeste providers hier dan ook dankbaar gebruik van maken. KPN en Vodafone kiezen voor een duidelijk en eenvoudige afrekening, waarbij mensen die in het buitenland bellen worden afgerekend vanuit hun binnenlandse bundel met een opslag. Hollandsnieuwe kiest ervoor om de Europese regels door te rekenen. Het resultaat is een complexe tariefstelling met een grote verscheidenheid aan tarieven waarbij de binnenlandse bundel wordt niet verbruikt. De exacte tarieven heeft de provider op een aparte internetpagina staan.

Reacties (1)
  • Dave op 14 juli 2018 om 08:26

    Hollands nieuwe was goed en nu heel slecht. Binnen 14 dagen wou ik mijn abo opzeggen omdat ik terug naar mijn oude abonnement wou. Is afgewezen. Uit hoop het zelfde abo. besteld en minder beltegoed. Als je op contact klikt en dan stuur email blijf je in een self service loop hangen. Ik stap graag zo snel mogelijk op bij hollandsnieuwe.

    Hele slechte klantenservice geworden afgelopen jaar

Reageer ook!