Bellen buitenland
26 april 2016 door in Algemeen.

Een vraag die de Consumentenbond zich afvraagt in het mei nummer van de Consumentengids. In het licht van de wijzigingen voor het bellen in de EU, die we zien bij alle providers, een zeer interessante vraag. Het is vreemd te zien dat de tarieven voor het bellen in de EU wel drastisch kunnen dalen, terwijl telefonie buiten de EU zeer prijzig blijft. En zijn de kosten voor telefonie buiten de EU daadwerkelijk zo veel hoger dan binnen de EU? De consumentenbond laat ons zien dat tarieven van de Nederlandse providers onderling zeer afwijkend zijn. Hieruit kunnen wij opmaken dat er zeker genoeg ruimte is voor verlaging van de verschillende tarieven.

Grof verschil in Tarifering buiten de EU

Uit het onderzoek van de bond blijkt de enorme verschillen tussen de tarieven van de verschillende Nederlandse providers voor het bellen en datavebruik buiten de EU. In het voorbeeld dat de bond heeft uitgewerkt kan het verschil oplopen tot bijna 100%. Zo bel je met de voordeligste providers Simyo en Simpel voor € 1,27 in Thailand en je betaalt € 2,50 per minuut bij Youfone, dat hoogste tarief rekent. Maar let op, hier kun je geen conclusie uit trekken, want de tarieven per land kunnen ook nog eens fors verschillen per provider. Wil je surfen op Internet buiten de EU? Kijk dan eerst naar de prijzen voor de landen waar je naar toe gaat. Want de tarieven kunnen oplopen tot wel €10,00 per MB. Per provider verschilt het tarief in een land soms wel 300%. Er is natuurlijk een grote kanttekening bij dit onderzoek, want de meeste providers bieden ook voordeel bundels.

Waarom extreme tarieven buiten de EU

Wat is de reden dat de tarieven zo enorm kunnen verschillen en hoe kan het dat tarieven binnen de EU wel verlaagd worden. Vragen waarop de providers niet direct antwoord konden of wilden geven aan de Consumentenbond. Eén van de argumenten voor de hoogte van de tarieven, zijn de tarieven die buitenlandse providers in rekening brengen voor het gebruik van hun netwerk door Nederlanders. Omgekeerd rekenen onze Nederlandse providers vergelijkbare tarieven door aan hun concurrenten in het buitenland. Een andere reden, volgens de providers, is de inkoop van die telefonie bij buitenlandse providers. Geeft de Consumentenbond hiermee onze providers een zetje naar gelijkwaardige buitenland tarieven?

Geef een reactie