GSMA augmented reality
22 augustus 2016 door in Algemeen.

Volgens een onderzoek van GSMA Intelligence hebben Amerikanen honger naar nieuwe technologieën zoals de AR technieken van Pokémon Go. Nieuwe technieken die kansen uitstekende bieden voor Telecom spelers.

Volgens de GSMA onderzoekers laat het succes van Pokémon Go in de VS zien, dat mobiele gamers in dat land snakken naar nieuwe ontwikkelingen. Zij willen hun digitale beleving verbeteren en vergroten. De nieuwe Augmented Reality (AR) app laat een radicale verschuiving zien in de omgeving van mobiele games. Het stimuleert namelijk de betrokkenheid van gebruikers. Die betrokkenheid van spelers kan leiden tot nieuwe omzetkansen voor telecom spelers.

In Nederland zien we vergelijkbare taferelen. De populariteit van het spel heeft er zelfs toe geleidt dat providers inspelen op de kansen. Zo heeft Robin Mobile al een speciaal abonnement voor het AR-spel.

Testbed voor innovatieve digitale oplossingen

Uit het onderzoek van GSMA Intelligence blijkt dat 67% van de volwassen mobiele gebruiker maandelijks een spelletje speelt op hun telefoon. Meer dan de helft daar van speelt elke dag een spel. Niet alleen de jeugd, maar verschillende leeftijdsgroepen spelen mobiele spellen. Alle generaties spelen en binnen die generaties is de verdeling man/vrouw ongeveer gelijk.

Consument in de VS zijn bereid om nieuwe mobiele apparaten, technologieën en accessoires te gebruiken die hun game-ervaring zal verbeteren omarmen. Een grote meerderheid van de Amerikaanse volwassenen maakt al gebruik van smartphones en mobiele internet diensten. Van de volwassen gamers is 78% actief op IP messaging-diensten. Zij vinden het belangrijk dat hun volgende telefoon compatibel is met technieken als smart watch, fitness tracker en een VR-bril. Sim Only abonnementen gericht op accessoires zijn, ook met het oog op IoT, in de nabije toekomst misschien al wel af te sluiten.

GSMA: Augmented of virtueel gaming is de realiteit

Niantic’s Pokémon Go laat zien hoe een mobiele spel de gaming ervaring volledig kan veranderen. Dankzij het landschap van augmented reality zijn gamers meer betrokken met de app. Uit onderzoeken van Verto Analytics zijn gemiddelde gebruikers in de VS meer dan 54 minuten aan het spelen per dag. Dat is veel als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld Facebook gebruik, tot 35 minuten per dag.

Verto laat verder weten dat een maand na de lancering van Pokémon Go in de VS, dagelijks nog bijna 15 miljoen volwassenen spelen. Dat is meer dan drie keer zo veel als Candy Crush spelers, 4 miljoen. Zelfs de betrokkenheid is slechts licht gedaald, naar gemiddeld 10 sessies per dag. Normaal verliezen mobiele games binnen 24 uur na de lancering meer dan de helft van hun publiek (tot 60%). Pokémon Go slechts 21% na 10 dagen.

Pokémon Go heeft volgens schattingen meer dan $ 200 miljoen aan netto-inkomsten gegenereerd voor de makers. Het is niet bekend, wat de stijging in dataverbruik heeft opgeleverd voor providers. Maar we kunnen er zeker van zijn dat het dataverbruik is gestegen. Volgens GSMA kan over lange termijn omzetkansen nog worden gedebatteerd. Zeker is dat AR (en VR) veel meer toepassingen heeft voor bedrijven.

Stijging dataverbruik

Ook in Nederland zien we een forse stijging van dataverbruik. Het is trend die zich al enkele jaren heeft ingezet. Een stijging die aan de vooravond van LoT en 5G alleen nog maar meer zal worden. De Telecommonitor van de ACM laat zien dat er afgelopen jaar voor het eerst meer data wordt gebruikt via het 4G netwerk ten opzichte van het 3G netwerk. Een trend die we terug zien in de kwartaal cijfers van de grote Nederlandse providers. Zij maken stuk voor stuk melding van een forse groei in data. Het zal een uitdaging zijn voor de providers om het stijgende dataverbruik om te zetten in kansen.

 

Geef een reactie