KPN omzet daalt klantbestand stijgt
26 april 2017 door in KPN.

Vandaag presenteert KPN goede resultaten over het eerste kwartaal van 2017. Ondanks hoge concurrentiedruk wist de provider meer klanten aan te trekken en meer winst te behalen. De omzet krimpt echter 2,4%. Vooral de Zakelijke markt biedt uitdagingen.  Eelco Blok is vol vertrouwen dat zijn onderneming stabiliteit in de zakelijke markt terug krijgt. Analisten werden vandaag verrast met een 200 miljoen euro aandeel inkoopprogramma voor de komende periode.

Woensdag 26 april presenteerde KPN solide cijfers over Q1 2017. De marktleider in de Nederlandse telecom markt ziet de omzet nog wel 2,4% dalen naar 1,65 miljard euro. De winst van de onderneming stijgt 43% in vergelijking tot 2016 (201 miljoen euro). Terwijl de concurrentie steeds feller wordt stijgt het aantal klanten voor alle KPN onderdelen. Zelf weet KPN 22.000 nieuwe mobiele abonnees binnen te halen, maar concurrentie binnen de voordeelmarkt leidt tot een lichte netto stijging.

Goede resultaten KPN in Q1 2017

De provider begon 2017 met 2,4% minder omzet dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Over Q1 2017 behaald KPN een geschoonde omzet van 1,65 miljard euro. De omzet daalt vanwege prijsdruk binnen de telecommarkt. De zakelijke markt is de voornaamste oorzaak van de omzet daling. De provider migreert zakelijke klanten naar geïntegreerde diensten en de prijsdruk binnen de zakelijke mobiele markt leiden tot lagere omzet. Binnen de consumentenmarkt ziet de provider een stijging van de omzet. Vooral een hogere ARPU en klantgroei brengen groei. In het eerste kwartaal van dit jaar is de operationele winst 201 miljoen euro. Een stijging van wel 43% in vergelijking tot Q1 2016. Ook het nettoresultaat is zeer positief, 92 miljoen euro. Dat is bijna een verdubbeling (+92%) in vergelijking tot hetzelfde kwartaal in 2016.

Na een lange periode van hoge investeringen dalen de investeringen van KPN met 16% ten opzichte van 2016. Exclusief het Telefónica Deutschland dividend, is de vrije kasstroom 35 miljoen euro. Circa 75 miljoen euro meer dan in hetzelfde kwartaal van 2016.

KPN verrast met aandeleninkoop

Analisten werden vandaag verrast door KPN. De provider kondigde namelijk een aandelen inkoopprogramma aan. In de aankomende periode koopt de onderneming voor 200 miljoen euro aan eigen aandelen in. Een goede keuze menen verschillende analisten, want de provider kan op deze manier de vrije kasstroom en EBITDA verbeteren. Zoals het er nu naar uit ziet zal KPN over 2017 een regulier dividend uitkeren van 0,11 euro per aandeel.

Eelco Blok

In het persbericht van de provider legt CEO, Eelco Blok, de sterke cijfers uit van zijn duurzame provider.
Ons toonaangevende aanbod voor Nederlandse huishoudens leverde ook in het eerste kwartaal van 2017 weer goede resultaten op in de Consumentenmarkt. In Zakelijke Markt migreren we steeds meer klanten naar geïntegreerde diensten. Met de afronding van twee acquisities hebben we in het eerste kwartaal onze Security en Cloud- activiteiten versterkt. De start van de tweede fase van ons Vereenvoudigingsprogramma is veelbelovend. Dit programma leidt tot een substantiële verbetering van de kwaliteit en de klantervaring in alle segmenten, tegen een structureel lagere kostenbasis.

Positieve resultaten consumentenmarkt

In het eerste kwartaal 2017 versterkte KPN de positie in vast en mobiele dienstverlening. Het aantal huishoudens met gebundelde dienstverlening groeide flink. Circa 45% van alle mobiele abonnees maakt gebruik van een vast/mobiele bundel, 1,672 miljoen. In 2016 was dat 35% van alle mobiele abonnees. Ook het aantal vast-mobiele abonnees binnen breedbandklanten steeg. Circa 39% van alle breedband klanten heeft ook een mobiel abonnement.

Per saldo heeft KPN 27.000 nieuwe interactieve TV-klanten en ook het aantal breedband klanten stijgt, 12.000. De provider heeft zelf 22.000 nieuwe klanten aangetrokken, maar per saldo stijgt het aantal mobiele abonnees slechts met 2.0003. Dat is vanwege sterke concurrentie in het voordeelsegment van Telfort. Ook in 2017 zijn abonnees positiever over de provider, de klanttevredenheid is nu +13 (NPS).

Uitdagingen in de Zakelijke Markt

De omzet uit de zakelijke markt staat nog flink onder druk. De daling is echter minder groot dan vorig jaar en Blok verwacht dat op niet al te lange termijn de omzet in de zakelijke markt zal stabiliseren. Hij meent dat KPN op de goede weg is en wanneer het vasthoud aan het vereenvoudigingsprogramma zal dat zich positief uiten op midden lange termijn.

De omzet staat onder druk omdat KPN klanten migreert naar nieuwe technologieën en geïntegreerde diensten. De migratie biedt mogelijkheden voor de toekomst, maar leidt nu tot lagere omzet uit de traditionele telecomdiensten. Naast interne verschuivingen is er sprake van rationalisatie en heeft KPN last van de prijsdruk in de Zakelijke mobiele markt. Ondanks deze dalingen zien we dat de vraag naar multi play diensten bleef groeien. Het MKB segment van de provider is met 36.000 klanten gegroeid. Een groei die voor 30% meer multi pay omzet zorgde. Blok ziet positieve effecten vanuit het verbeteringsprogramma’s. Een van die effecten is de NPS die wederom is gestegen, van -11 naar de huidige NPS van -6.

Geef een reactie