T-Mobile GO Unlimited
2 maart 2017 door in T-Mobile.

Vandaag presenteert T-Mobile de resultaten van het laatste kwartaal van 2016 en het gehele jaar 2016. De provider wist de resultaten halverwege 2016 flink te verbeteren dankzij de nieuwe Challenger strategie. Terwijl het vierde kwartaal stijgende cijfers liet zien, behaalde T-Mobile over 2016 minder omzet. De omzet daalde tot 1,331 miljoen euro. Een daling van 4,5 % ten opzichte van 2015. EBITDA was zelfs meer dan een kwart minder (28,4%), dan de EBITDA in 2015. De agressieve investeringen in sales, marketing en het netwerk drukken de winst.

T-Mobile heeft minder omzet behaald over 2016, maar wel 183.000 nieuwe postpaid abonnees aan zich gebonden. EBITDA daalt 28,4% ten opzichte van 2015 en ook de omzet is lager. Het bedrijf is een nieuwe richting in geslagen met de Challenger strategie. De vernieuwde strategie laat in Q4 2016 direct een positief effect zien. De omzet in het vierde kwartaal steeg 4,7% joj en in de laatste twee kwartalen steeg het aantal klanten fors. De verse CEO Søren Abildgaard laat weten dat T-Mobile de komende jaren 100 miljoen euro investeert in het ‘beste’ netwerk van Nederland.

Cijfers 2016 T-Mobile

Bellen en dataverkeer wordt goedkoper voor abonnees. Als gevolg van de hevige concurrentie binnen de telecom, ligt de omzet onder druk. T-Mobile behaalt over 2016 een omzet van 1,331 miljoen euro. 4,5% lager dan wat de onderneming in 2015 wist te behalen. EBITDA eindigde in 2016 28,4% lager, jaar op jaar. Cijfers die het gevolg zijn van de agressieve investeringsstrategie van de provider in sales, marketing en het netwerk. De nieuwe Challenger strategie van T-Mobile laat in het tweede halve jaar een positief resultaat zien. De omzet steeg in Q4 2016 naar 356 miljoen euro, 4,7% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2015. EBITDA daalde naar 77 miljoen euro. Een forse daling van 35% ten opzichte van Q4 2015.

Ondanks dalende omzet beoordelen klanten de provider positief. Ze zijn meer loyaal aan de telecomaanbieder. Klantenloyaliteit (TRI*M) steeg met 10,2% binnen het consumentensegment in 2016. In het zakelijke segment steeg de loyaliteit zelfs met 18%. Het bedrijf dankt de verbeterde klantenloyaliteit mede aan het prijswinnende 4G-netwerk. Het gerenommeerde bureau P3 bekroonde het netwerk van de provider tot het ‘beste netwerk’.

Succesvolle Challenger strategie

De kersverse CEO van T-Mobile Nederland blikt terug op een enerverend 2016. Søren Abildgaard, de CEO T-Mobile Nederland, vertelt het volgende in het persbericht: “We hebben in de tweede helft van het jaar zichtbaar beter gepresteerd. De in mei 2016 aangekondigde strategiewijziging, ondersteund door moederbedrijf Deutsche Telekom, heeft ons de ondernemingsvrijheid en slagkracht gegeven voor een agressieve challenger-strategie. Hiermee hebben we het op ons genomen om de beperkingen binnen de telecom radicaal weg te nemen en onze klanten de vrijheid op mobiel internet te geven. Hiervoor hebben we extra investeringen gedaan in de ontwikkeling en lancering van onconventionele proposities als Datavrije Muziek, Dataroamen uit je Bundel, 4G voor Thuis en Go Unlimited. Met de groei van het aantal klanten en de toenemende klantenloyaliteit zijn we op de juiste weg.

Groei postpaid abonnees

In het laatste kwartaal van 2016 nam T-Mobile Vodafone Thuis over. In een klap werd de provider 164.000 nieuwe abonnees met vaste lijn rijker. Ook het aantal postpaid klanten steeg fors, 183.000. Vooral de nieuwe proposities en verkiezing tot best geteste mobiele netwerk hebben bijgedragen aan de stijging. T-Mobile laat opvallende groeicijfers zien in de laatste twee kwartalen van 2016. Dankzij de Challenger strategie steeg het aantal postpaid abonnees met 54.000 in het derde kwartaal en wel 71.000 in Q4 2016.

De stijgende trend van dataverbruik zet ook in 2016 door. Abonnees gebruikte 55% data via het netwerk van T-Mobile. Een stijging met verschillende oorzaken, zo groeide het aantal abonnees, lanceerde de provider een nieuwe proposities en klanten gebruiken steeds meer 4G in plaats van WiFi.

Prestaties T-Mobile

In 2016 was er veel nieuws omtrent T-Mobile. De provider wist zijn positie in Nederland flink te versterken dankzij de overname van Vodafone Thuis. Vorig jaar veroorzaakte de provider voor commotie  met de Datavrije muziek propositie. De telecomaanbieder is in 2016 ook de snelst groeiende provider in het zakelijke segment. De klanttevredenheid steeg met 18% en de provider wist enkele grote partijen aan te trekken. Er werden contracten gesloten met grote klanten als Adidas, de Gemeente Haarlemmermeer, Thales, Pfizer, en de TU Delft.

Het netwerk van T-Mobile werd in 2016 verkozen tot het beste in Nederland. P3, een gerenommeerde onderzoeksbureau P3, verkoos de provider boven concurrenten Tele2, Vodafone en KPN. Een mooi resultaat en compliment voor het bedrijf na jarenlang te investeringen in snelheid, innovatie, dekking en capaciteit. De Challenger provider wenst die titel te behouden. De nieuwe CEO, Abildgaard, verklapt dat er in de komende jaren nog eens 100 miljoen wordt geïnvesteerd in het netwerk.

Wat mogen we van T-Mobile verwachten in 2017?

In 2017 zetten we de agressieve lijn voor de mobiele markt door zoals we die in mei 2016 zijn begonnen. Daarnaast steken we veel energie in de ontwikkeling van onze positie in de vaste markt. Met de overname van T-Mobile Thuis versterken we onze commerciële positie en nemen we een strategische positie in ten opzichte van Vodafone/Ziggo en KPN in de alles-in-één-markt,” aldus Abildgaard.

Geef een reactie