T-Mobile background
11 mei 2017 door in T-Mobile.

T-Mobile Nederland presenteert vandaag goede resultaten over het eerste kwartaal van dit jaar. De provider maakt vanuit meerdere opzichten een goede start in 2017. Enerzijds zet het een stijgende lijn uit de tweede helft van vorig jaar door en anderzijds levert Abildgaard´s challenger strategie een flinke netto klantengroei op en hogere winst. Het netwerk van de provider werd alweer bekroond tot ‘beste getest’ netwerk van Nederland.

T-Mobile Nederland CEO Søren Abildgaard is tevreden over het uitstekende begin van 2017. Hij is met name positief over de manier waarop massa’s klanten het Go Unlimited abonnement omarmden. De provider laat een omzet stijging zien van 5,2 procent terwijl het bedrijfsresultaat zelfs groeide met 25 procent. Zakelijk laat de provider positieve cijfers zien. De zakelijke omzet groeide 5 procent. De mobiele diensten van de provider brachten echter minder op, daar daalde de omzet met 1,2 procent.

Prestaties T-Mobile in het eerste kwartaal van 2017

De cijfers over het eerste kwartaal van 2017 zijn goed. T-Mobile behaalde 341 miljoen euro omzet en dat betekent een stijging van 5,2 procent jaar op jaar. De groei is vooral te herleiden tot T-Mobile Thuis. De nieuwe vaste tak van de provider telt nu volledig mee met een omzet van 21 miljoen euro. Zakelijk gaat het goed met de provider. Omzet vanuit de zakelijke markt groeit met 5 procent naar 63 miljoen euro. Vanuit mobiele diensten daalde de omzet met 1,2 procent jaar op jaar en eindigde op 320 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat is een kwart hoger dan het resultaat in 2016. De provider behaalde een bedrijfsresultaat van 110 miljoen euro. Een forse stijging die de provider dankt aan kostenbesparingen (Lean Telco initiatief) en lagere kosten voor behoud en werving van klanten. De provider wist de EBITDA marge te verbeteren 32,3 procent ten opzichte van 21,6 procent.

Een van de grootste prestaties van T-Mobile afgelopen jaren is natuurlijk het voortreffelijke 4G netwerk. Het netwerk van de provider werd in het eerste kwartaal van 2017 beloond met de titel beste getest. Net als vorig jaar eindigde het netwerk van de provider als beste Nederlandse netwerk volgens onderzoeksbureau P3 en Connect.

226.000 nieuwe klanten in één jaar

T-Mobile heeft vanaf vorig jaar een indrukwekkend aantal van 226.000 nieuwe klanten geregistreerd. De netto groei in klanten is echter 121.000 aangezien de provider 105.000 prepaid klanten verloor afgelopen jaar. Dit kwartaal steeg het netto klantenbestand met 69.000 klanten. Een flinke stijging die met name vanuit het nieuwe T-Mobile sim only Go Unlimited abonnement kwam. De introductie van dit nieuwe abonnement had een groot effect. Binnen drie maanden zijn er al 100.000 abonnees met het ‘onbeperkte’ abonnement. In totaal heeft de provider nu meer dan 3 miljoen abonnees aan het einde van Q1 2017 (3,051 miljoen). Zakelijk heeft T-Mobile Nederland niets te klagen. De provider meldt een verhoging in het klanten aantal en recent wist het bedrijf een groot overheidsorgaan aan zich te binden. Het nieuwe T-Mobile Thuis is goed ontvangen en weet 12.000 nieuwe klanten aan te trekken. Het totaal steeg daarmee naar 176.000.

De provider verdient per postpaid abonnee 24 euro per maand. Een prepaid klanten is slechts goed voor 4 euro.

Succes van Go Unlimited

Het gloed nieuwe T-Mobile sim only abonnement stuwt een enorme toestroom van nieuwe klanten naar de provider. Afgelopen kwartaal groeide de netto hoeveelheid klanten met 69.000 en tegelijkertijd wist de providers 100.000 Go Unlimited abonnementen af te sluiten. De goedkope sim only abonnementen voor groot gebruikers zijn zelfs zo succesvol dat de provider ze heeft moeten aanpassen. Konden klanten in het begin van dit jaar nog volledig onbeperkt sms’en, bellen en data verbruiken in Nederland en de EU. Nu zijn de abonnementen aangepast en kun je onbeperkt gebruik maken van telefonie in Nederland. In de Europese Unie en bij het dure abonnement ook VS biedt de provider je een bundel van 10 GB in de maand.

Challenger strategie werpt vruchten af

Søren Abildgaard is terecht lovend over het eerste kwartaal van 2017 en noemt het een “geweldige start van het jaar.” Hij zag dat zijn provider de stijgende lijn van 2016 voortzette in het eerste kwartaal van dit jaar. De CEO meent dat de challenger strategie tot een forse klantengroei heet geleidt en hogere winstgevendheid. Er is in 2017 flink geïnvesteerd in marketing en sales wat geresulteerd heeft een zeer goede marktintroductie van Go Unlimited en natuurlijk Samen. Het nieuwe abonnement is door velen mensen omarmd waardoor het binnen drie maanden op 100.000 klanten staat. Abildgaard vertelt Telecompaper dat T-Mobile meer marktaandeel wil veroveren en voegt daar “We will continue to disrupt the market” aan toe.

In de afgelopen maanden zagen we de cijfers van Tele2, KPN en VodafoneZiggo al langs komen en de drie directe concurrenten van T-Mobile laten veel minder rooskleurige cijfers zien. Sterker nog het drietal zegt last te hebben van de concurrerende markt. Een strijd die T-Mobile aan het begin van dit jaar is gestart en vooralsnog de vruchten van pluk.

Wis je dat als je een T-Mobile sim only abonnement of telefoonabonnement neemt je korting kunt krijgen? Wanneer jij je aanmeldt met minstens twee extra vrienden en je registreert bij de provider ontvang je tot 5 euro korting.

Geef een reactie