AFM
2 januari 2017 door in Algemeen.

De AFM heeft bepaald dat per 1 januari 2017 alle reclames voor telefoons op afbetaling een waarschuwing moeten bevatten en de kosten van het telefoonkrediet. Vanaf gisteren zie je dus overal: ‘Geld lenen kost geld‘.

Telefoons op afbetaling worden sinds vorig jaar officieel gezien als krediet op afbetaling. Daardoor dienen aanbieders van de telefoons te voldoen aan de regelgeving van de Wet financieel toezicht (Wft). Ze vallen dan ook onder het toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De AFM heeft vandaag strengere eisen gesteld aan de reclames voor mobiele telefoons. Na maanden is er meer duidelijkheid in verband met de ‘gratis’ telefoon.

’Gratis’ telefoon = Krediet

Een smartphone kopen op afbetaling is eigenlijk het zelfde als een kredieten afsluiten. Na enkele rechtszaken en zelfs twee zaken voor de Kantonrechter heeft de minister van Financiën vorig jaar besloten dat telefoons op afbetaling geen uitzondering zijn op kredietverlening. Daarmee staan de overeenkomsten en aanbieders waarbij je een telefoon op afbetaling koopt, onder toezicht van de AFM. LET OP, de kosten voor belminuten, sms’jes en mobiel internet zijn geen krediet en vallen dus niet onder dit toezicht.

Is er sprake van koppelverkoop? Dan mag de aanbieder geen rente in rekening brengen. Je spreekt van koppelverkoop als een klant bijvoorbeeld een mobiele telefoon koopt en daarbij verplicht is om een abonnement af te sluiten of andersom. Dan mag een telecomaanbieders geen rente of andere kosten rekenen voor het krediet. Het rentepercentage in de krediettabel vermeldt 0 procent als rentepercentage.

Wil je meer achtergrondinformatie over het aankoop van een smartphone dat nu gezien wordt als krediet? Hier vind je onze whitepaper over de ‘gratis’ telefoon.

AFM wil klanten duidelijk informeren

Sinds 2016 vallen de ‘gratis’ telefoons onder kredietverlening. Als koop op afbetaling van de mobiele telefoon valt een overeenkomst daardoor onder toezicht van de AFM. Om consumenten te beschermen zijn er regels van toepassing op kredietverlening.

Hierover zegt de AFM vandaag het volgende: “Telecomaanbieders moeten klanten duidelijk informeren over het telefoonkrediet en de kosten. De kosten voor het krediet moeten apart worden vermeld in de uitingen van de telecomaanbieder, zoals in reclames en op websites. De prijzen van mobiele telefoons met en zonder abonnement worden hierdoor beter vergelijkbaar.

Telecomaanbieders moeten niet alleen de kosten opsplitsen, ze moeten ook zogenaamde krediettabellen laten zien. In een krediettabel staat wat een krediet precies kost, wat de looptijd van het krediet is en wat de consument uiteindelijk in totaal betaalt.

De AFM meent dat het met deze strengere regels voor consumenten mogelijk is om eenvoudiger verschillende aanbiedingen te vergelijken.

Vanaf 1 mei inschrijving in BKR

De AFM ziet er op toe dat telecomaanbieders vanaf 1 mei 2017 kredieten vanaf 250 euro toetsen. Aanbieders moeten vanaf dat moment een leentoets afnemen bij hun klanten. Potentiële abonnees moeten hun inkomen opgeven en op basis daarvan bepaalt de aanbieder of zij een telefoon op afbetaling kunnen kopen.

Daarnaast worden alle telefoonkredieten vanaf 250 euro bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) geregistreerd. Daar moeten aanbieders ook nagaan of een klant zijn rekeningen wel op tijd betaalt.

Een registratie bij het BKR is niet zonder gevolgen. Want de registratie heeft direct gevolgen voor wat je in de toekomst nog mag lenen.

Geef een reactie