Mobiele markt
19 maart 2017 door in Algemeen.

Alleen Tele2 realiseerde omzetgroei in 2016 meldt het nieuwe Dutch Mobile Operators rapport. Het rapport concludeert dat de mobiele markt nog niet weet te profiteren van de opleving in de economie en bijna 4 procent krimpt.

In 2016 behaalde de mobiele markt een totale omzet van 4,7 miljard euro. De omzet in de markt krimpt daarmee 3,9 procent ten opzichte van 2015. Daarmee daalde de omzet zelfs meer dan in 2015. Toen kromp de omzet 3,3 procent ten opzichte van 2014. Naast omzet winnaar Tele2 zijn het Vodafone en T-Mobile die veel omzet verliezen.

Mobiele markt profiteert niet van opleving economie

Ondanks het verbeteren van de Economie weten de mobiele operators hiervan niet te profiteren, dat blijkt uit een rapport van Telecompapers. Zij zien dat grote vier mobiele operators KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 nog altijd kampen met prijsdruk. De druk is het gevolg van de concurrentie in de Nederlandse mobiele markt. Daarnaast daalt de omzet uit ‘buiten-de-bundel’ gebruik ook. Het onderzoeksbureau ziet tevens een negatieve impact van veranderend consumentengedrag en de op EU-niveau opgelegde daling van tarieven voor roaming.

Omzet Tele2 stijgt en de omzet van KPN daalt het minst

Mobiele operator Tele2 wist als enige van de grote vier omzetgroei te realiseren en zag het marktaandeel met 0,4 procent toenemen naar 3,8 procent. Tele2 heeft in 2016 de uitrol van het eigen 4G netwerk afgerond en behoort nu in het rijtje van providers met een eigen netwerk. Van de grote vier eindigde KPN met de minste omzetdaling. De provider de resultaten uit de consumententak te verbeteren en het marktaandeel te versterken. De omzet van de provider daalde slechts 0,6 procent en het marktaandeel steeg naar 42,5 procent.

T-Mobile zag de procentuele omzet het meest dalen. De provider behaalde vorig jaar 7,2 procent minder omzet dan het jaar daarvoor. Het marktaandeel van de provider is 21,2 procent. De omzet Vodafone kromp met 6,9 procent ten opzichte van 2015 en de provider heeft een 32,5 procent marktaandeel.

Data en All-in bundels

De Nederlandse providers lossen de dalende omzet vanuit lagere prijzen op door all-in bundles en multi-play aan te bieden. Ze proberen daarnaast klanten te verleiden met grotere databundels tegen lagere prijzen om zo mensen over te halen meer te besteden. Een goed voorbeeld in de Unlimited bundel van T-Mobile. Telecompaper ziet verbetering, maar die is onvoldoende voor de providers om de omzet in de plus te zien eindigen. De impact van EU regelgeving lijkt niet over te zijn en per juli 2017 worden de retail roaming tarieven in de EU volledig geschrapt.

Het onderzoeksbureau past zijn verwachtingen voor de sector daarom aan. De Nederlandse mobiele markt zal in 2017 naar verwachting 3 procent krimpen tot een omzet van circa 4,6 miljard euro. Over de hele periode 2016 tot en met 2021 voorziet het bureau ook nog krimp.

Geef een reactie