Afhankelijk van het type contract wat jij hebt afgesloten bij jouw huidige provider kun jij het abonnement uiteraard altijd opzeggen, maar hierbij moeten wij wel enkel kanttekeningen plaatsen die wij graag even bespreken. Wanneer je het abonnement opzegt zal ook het nummer vervallen, tenzij jij voor deze tijd bent overgestapt naar een andere provider. De huidige provider zal dan op de dag van de beëindiging van het contract het bestaande telefoonnummer overdragen aan de nieuwe provider. In deze situatie is opzeggen overigens niet noodzakelijk, omdat je met nummerbehoud eigenlijk al aangeeft dat je het contract bij de huidige provider wenst stop te zetten en providers behandelen en dergelijk verzoek ook op deze manier.

Noodzakelijk stopzetten



Heb je na het lezen van dit artikel nog meer vragen over Sim Only?

Bekijk keuzehulp
Het kan uiteraard voorkomen dat je vanwege verschillende redenen een contract noodgedwongen moet stopzetten. Een reden kan zijn dat je plotseling in financiële problemen bent gekomen en hierdoor een SIM Only abonnement ook te duur is geworden. Het per direct stopzetten van een SIM Only abonnement is altijd mogelijk, maar de provider zal dan altijd nog een factuur nasturen voor de resterende maanden die je nog had moeten betalen. Neem dit dus goed in overweging of dit dus wel rendabel is. In veel gevallen is dit niet het geval en kun je beter ook deze resterende maanden uitzitten om hierna het SIM Only abonnement stop te zetten. Een ander scenario, helaas niet zo prettig, is wanneer iemand is te komen overlijden. In dergelijke gevallen zal een provider ook per direct het abonnement stopzetten en geen kosten in rekening brengen. Een bewijs van overlijden kan noodzakelijk zijn, maar dit verschilt per provider. In de algemene voorwaarden wordt omschreven hoe deze procedure in zijn werk gaat.

Fraude

Er zijn veel mensen die in geldnood verkeren en zij zijn dan ook makkelijk slachtoffer van fraude. Fraude met abonnementen is hier een goed voorbeeld van. Het slachtoffer krijgt geld aangeboden in ruil voor een abonnement die de dader neemt. De dader zegt vaak dat hij bij een provider werkt of bevriend is met iemand van de bewuste provider en binnen drie dagen het abonnement kan stopzetten. Het is voor de dader lucratiever om een abonnement af te sluiten met telefoon zodat hij de telefoon kan doorverkopen, maar ook met SIM Only abonnementen is dergelijke fraude gaande. De fraudeur kan namelijk veel gaan bellen en de belkosten vallen op jouw deurmat met alle gevolgen van dien. Ga nooit in op deze voorstellen, want het is nooit goed! Wie toch in deze situatie beland kan alsnog terecht bij de provider en zij zullen samen met jou bekijken wat ze kunnen doen om de schade te beperken. Aangifte doen is hierbij noodzakelijk om het abonnement te kunnen stopzetten. Ook aangifte doen van fraude met persoonsgegevens is noodzakelijk wanneer iemand met een kopie van jouw identiteitsbewijs een abonnement heeft afgesloten. Als jij goed kunt aantonen dat jij niet diegene bent die het abonnement in bezit heeft zal de provider het abonnement per direct stopzetten. Wees dus voorzichtig met de gegevens en trap nooit in verhalen over bevriende mensen bij een provider.

Hoe kan ik mijn contract opzeggen?

Het stopzetten van een abonnement kan op drie manieren. Dit kan schriftelijk per post, dit kan per telefoon en dit kan vaak ook via internet bij de provider zelf. Een andere mogelijkheid is natuurlijk nummerbehoud aanvragen bij de nieuwe provider, waarbij de nieuwe provider eigenlijk het verzoek tot contractontbinding indient bij de huidige provider. In de eerste twee gevallen, dus schriftelijk of telefonisch, raden wij ook aan om deze opzegging schriftelijk te laten bevestigen door de provider. Zij zullen dan op papier aangeven per welke datum het abonnement stopgezet wordt. In het geval van internet krijg je vaak eerst een e-mail met bevestiging van opzegging en enkele dagen later nog een e-mail met daarin de datum vermeld waarop het abonnement stopgezet wordt.